

Fietsersbond Amsterdam geeft de voorkeur aan variant 2: Stadsstraat omdat deze daadwerkelijk meer ruimte geeft aan fietsers en voetgangers:
-
Fietsstroken van 2,5 m (in de huidige situatie 1,8m)
-
Bredere voetpaden dan in de huidige situatie (aan de zonnige zijde 3,60 m ipv 2,85 m)
-
Auto’s stad-in rijden op de trambaan
In variant 1: Fietsstraat krijgen fietsers en voetgangers juist minder ruimte dan in de huidige situatie. Fietsers moeten een strook van 4 m delen met autoverkeer. Dat is te krap, de aanbevolen maat voor een fietsstraat is 4,5 m. Het zal er niet zo prettig fietsen zijn. Een ander nadeel van variant 1 is dat de stoep aan de zonnige zijde 1,25 m smaller wordt dan in de huidige situatie.
Ons stemadvies is dus: Stem op variant 2: Stadsstraat
Stemmen kan kan t/m 28 januari op: https://www.amsterdamkinkerstraat.nl/default.aspx (registratie vereist)
De Fietsersbond vindt overigens dat in variant 2 de plek van voorzieningenstrook en fietsstrook ook omgedraaid kan worden. Fietsers rijden dan helemaal vrij van de auto’s op een vrijliggend fietspad en hebben geen hinder van parkeerbewegingen en dubbelparkeren. Als u ook deze aangepaste variant 2 met vrijliggend fietspad uitgewerkt zou willen zien, dan kunt u dat bij het stemmen aangeven(of mailen naar kinkerstraat@amsterdam.nl).

Categorieën